Isnin, 2 Mac 2020

KENALI UDANG SOLO ATAU UDANG KEPALA KERAS

Udang Solo merupakan sejenis spesies udang yang dibuat urusniaga kerana mempunyai harga yang baik di pasaran. Ia merupakan sejenis spesies udang laut. Udang solo juga dikenali sebagai udang kepala keras di sesetengah tempat. 

kebanyakkan udang solo menjadi rezeki kepada persisiran pantai. Udang yang bersaiz sederhana ini sangat sedap jika dibuat gulai atau goreng. Jika ke pantai Penarik Setiu Terengganu, udang solo menjadi pilihan kepada pengemar celup tepung dan antara menu pilihan selain sotong dan ikan

ciri -ciri udang solo ini adalah berkulit sedikit keras berbanding dengan udang oke atau udang putih, harga dipasaran adalah sekitar RM20-RM30.00 di pasaran tempatan. Kebanyakkan udang solo ini boleh diperolehi pada selepas musim tengkujuh diantara bulan Jan sehingga Mac. 
laut china selatan

Cara penangkapan udang solo adalah menggunakan jaring atau pun pukat tunda. sesetengah kawasan adalah salah menggunakan pukat tunda, kerana boleh menyebabkan banyak habitata kehidupan laut akan terjejas seperti penyu, batu karang dan lain-lain.